Stichting Ahenk biedt hulp aan:

• verstandelijk gehandicapten
  • Lichamelijk gehandicapten
  • Chronisch zieken
  • Ouderen die niet zelfstandig kunnen functioneren
  • Mantelzorgers
  • Informatie, ondersteuning en begeleiding van PGB beheer

Bij de aanmelding wordt naar de mogelijkheden van de hulpvrager gekeken. De directe omgeving: ouders, verzorgers en of partners van de cliënten worden waar nodig bij het hulpverleningsproces betrokken om maximale rendement te behalen.

Stichting Ahenk heeft ook Turkse en Marokkaanse hulpverleners in dienst. De cliënten kunnen indien gewenst in eigen taal gesprekken voeren.

Ahenk biedt ondersteuning aan kinderen, jongeren en jong volwassenen met een verstandelijke beperking. Deze jongeren hebben veelal ondersteuning nodig bij het vergroten van hun sociale vaardigheden, het bevorderen van de zelfredzaamheid en bij het aanbrengen van structuur. Deze ondersteuning hebben zij nodig in onder meer de thuissituatie of op school.

De kinderen en jongeren die wij ondersteunen hebben een indicatie van Bureau Jeugdzorg of het CIZ (zie PGB/ZVW). Mocht u hulp nodig hebben bij het aanvragen van een indicatie kan Stichting Ahenk u daarbij helpen.

Doelstellingen

Het verbeteren dan wel bijdragen aan de verbetering van de kwaliteit van de specifieke leefomstandigheden van personen, die voortvloeit uit een zorgbehoefte. Deze kwaliteitsverbetering wordt bereikt door middel van het aanbieden van zorg en begeleiding die toegesneden is op de persoonlijke behoefte, cultuur en religie van de zorgbehoevende.
Deze doelstelling wordt als volgt geoperationaliseerd in de hiernavolgende subdoelstellingen:

- Het behartigen van belangen in de ruimste zin des woord van zorgbehoevende zoals ouders met een kind dat extra zorg nodig heeft, ouderen en mantelzorgers.

- Het doorbreken van het sociaal isolement onder zorgbehoevende door faciliteiten en vaardigheden aan te bieden die deelname aan de samenleving vorderen, zoals vrijetijdsbesteding en dagbesteding

- Het informeren van overheden, zorg en welzijninstellingen over sociale psychosociale, fysieke en mentale belasting van zorgbehoevende. Een signalerende functie hebben.

- Het bevorderen van de kwaliteit van de zorg en het welzijnsaanbod aan zorgbehoevende.

- Het bevorderen van samenwerking tussen personen, instellingen en organisaties die mede de doelstellingen van de stichting ondersteunen en uitdragen.

- Het initiëren en uitvoeren van de zorg- en welzijngerelateerde projecten die op subsidiebasis zullen plaatsvinden in Nederland en het buitenland.

- Het leveren van professionele en kwalitatief goede zorg aan huis, waarbij de cultuur, de regie en wensen die zorgbehoevende altijd voorop staat.